طول درخت شاه توت به 9 تا 15 متر می رسد. این نوع درخت به طور خود به خود گرده افشانی می شود و در واقع نیاز به گرده افشانی ندارد و در زمستان برگ های آن می ریزد. 

میوه های درخت شاه توت در نیمه ی تابستان می رسند و شیرین هستند و شبیه تمشک هستند.  

اگر یاد بگیرید که چگونه درخت شاه توت را بکارید و از آن نگهداری کنید، می توانید از رشد این درخت و میوه های آن لذت ببرید.

درخت شاتوت پایه کوتاه
درخت شاتوت پایه کوتاه

1-یک نوع درخت شاه توت را انتخاب کنید. 

وقتی که می خواهید یک نوع درخت شاه توت خریداری کنید، به توصیه های متخصصان و کاتالوگ این محصول توجه کنید.

این مطلب را هم ببینید : درخت توت سفید

2-برای کاشت درخت شاه توت، یک نوع خاک مناسب را انتخاب کنید. 

درخت شاه توت در خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد می روید. نباید درخت شاه توت را در آب غرق کنید، زیرا این درخت تحمل غرق شدن در آب را ندارد.

برای درخت شاه توت خاکی که کمی اسیدی باشد انتخاب کنید؛ به طوری که pH این خاک بین 5.5 تا 6.5 باشد.

3-برای کاشت درخت شاه توت، یک نوع خاک مناسب را انتخاب کنید. 

درخت شاه توت در خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد می روید. نباید درخت شاه توت را در آب غرق کنید، زیرا این درخت تحمل غرق شدن در آب را ندارد.

برای درخت شاه توت خاکی که کمی اسیدی باشد انتخاب کنید؛ به طوری که pH این خاک بین 5.5 تا 6.5 باشد.

4-بهترین فصل را برای کاشتن درخت شاه توت تعیین کنید. 

نباید وقتی که زمین یخ زده است، درخت شاه توت را بکارید.

همچنین وقتی که دمای هوا زیر 0 درجه و یا بالای 32 درجه است، نباید درخت شاه توت را بکارید.

به هنگام طوفان و باران شدید نیز نباید این درخت را بکارید. 

کاشت درخت شاه توت

5-گودالی در زمین حفر کنید و نهال شاه توت را بکارید. 
عرض گودال حفر شده باید سه برابر بزرگتر از گلدان شاه توت باشد و عمق آن نیز باید به اندازه ی گلدان باشد.

همچنین باید بین نهال های شاه توت، 7.6 تا 9 متر فاصله باشد. 

اکنون نهال شاه توت را از گلدان بیرون بیاورید و ریشه های آن را از خاک آزاد کنید، سپس آن را در داخل گودال قرار دهید. حالا گودال را با خاک پر کنید و به آن آب دهید تا ریشه ها محکم شوند. 

این مطلب را هم ببینید : خواص توت خشک برای اسپرم

این ویدیو را هم ببینید:

فاصله کاشت

به طور کلی هنگام کاشت نهال‌های شاه توت از جمله شاه توت پیوندی، توجه داشته باشید که باید بین نهال‌ها 7.5 تا 9 متر فاصله باشد.

در صورت رعایت نکردن فاصله کاشت مناسب و ایده آل، ممکن است رشد نهال دچار اخلال شود و در نتیجه، کیفیت محصول پایین بیاید.

شکل میوه

میوه شاه توت
میوه شاه توت

میوه شاه توت دارای رنگ قرمز تیره و در صورت رسیدن کامل دارای رنگ سیاه می‌باشد؛ میوه شاه توت بافت تقریبا نرمی (در زمان رسیدن) دارد و به راحتی قابل خوردن است.

لازم به ذکر است که این میوه را یک هفته قبل از رسیدن هم می‌توان خورد که مزه ترش و ملسی خواهد داشت.

حداکثر ارتفاع درخت شاه توت پیوندی

ارتفاع درخت شاه توت پیوندی، بین 9 تا 15 متر می‌باشد؛ به طور کلی این درخت یکی از مرتفع‌ترین درخت‌های موجود در ایران می‌باشد.

نیاز سرمایی

نیاز سرمایی یکی از عواملی است که بر روی زمان گلدهی تاثیر می‌گذارد و ممکن است باعث تغییر آن شود؛ غالبا نیاز سرمایی هر نهال، با نهال دیگر متفاوت است و به طور کلی نهال‌های میوه از جهت گل دهی به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

نهال‌های دیرگل
نهال‌های میان گل
نهال‌های زودگل

وزن میوه

وزن میوه نهال شاه توت پیوندی با توجه به کود دهی و نوع آبیاری شما متفاوت خواهد بود و در هر منطقه‌ای، طبق شرایط، وزن این میوه می‌تواند متغیر باشد.

ارتفاع از سطح دریا

درخت شاه توت پیوندی و به طور کلی تمامی شاه توت‌ها، تا ارتفاع 1500 متر از سطح دریا، به خوبی رشد خواهند کرد.

مقاومت در برابر آفات

مقاومت این نهال در برابر آفات نسبتا خوب خواهد بود؛ البته سمپاشی و هرس به موقع می‌تواند مقاومت این درخت را بیشتر کند و باعث شود تا این نهال به راحتی در برابر آفات آسیب نبیند.

حداکثر عملکرد میوه در هکتار

شما می‌توانید با کاشت حدودا 500 درخت در یک هکتار، چیزی در حدود 25 تن محصول برداشت کنید که رقم نسبتا قابل توجهی برای ارقام نهال شاه توت خواهد بود.

شروع محصول دهی

این نهال شاه توت اصلاح شده از ارقام زود بازده است و از همان سال اول به بار می‌نشیند؛ به همین دلیل استفاده از این نهال، سود آوری اقتصادی بسیار خوبی برای باغداران خواهد داشت.

میوه درخت شاه توت
محصول درخت شاه توت

قدرت رشد درخت

حداکثر ارتفاعی که می‌توانید برای نهال درخت شاه توت ببینید، 15 متر خواهد بود که با توجه به عوامل زیادی مانند کوددهی، نوع خاک، میزان آبیاری، شرایط محیطی و… قابل دستیابی است؛ در مجموع می‌توان گفت که قدرت رشد این نهال ایرانی مطلوب و خوب است.

رقم گرده افشان

به طور کلی نهال درخت شاه توت برای باروری و رشد مناسب، نیاز به گرده افشان دارد؛ شما می‌توانید در ازای کاشت 30 نهال درخت شاه توت، یک نهال از انواع ارقام شاه توت به عنوان گرده افشان بکارید.

لازم به یادآوری می‌باشد که این نهال پیوندی بی نیاز به گرده افشانی است؛ در هر صورت برخی اختلاف نظرها در این زمینه وجود دارد که به راحتی به وسیله‌ی یک تماس با روابط عمومی پالیز نهال قابل رفع است.

پایه درخت شاه توت پیوندی

اگر قرار باشد برای نهال‌های میوه پایه استفاده شود، با توجه به شرایط ژنتیکی نهال و همچنین با توجه به شرایط محیطی، یکی از انواع رویشی و یا انواع بذری پایه انتخاب خواهند شد.

زمان گلدهی درخت شاه توت پیوندی

خوب است بدانید که زمان گلدهی نهال شاه توت، اردیبهشت ماه می‌باشد و در حوالی این ماه است که گلدهی نهال شاه توت پیوندی به انجام خواهد رسید و نهال کم کم خود را برای باردهی آماده می‌کند.

نگهداری از درخت شاه توت

مدت آبیاری

امروزه در مناطق زیادی شاهد تولید نهال شاه توت هستیم و به راحتی می‌توانیم مشاهده کنیم افرادی را که نهال‌های شاه توت را با مراجعه به مرکز خرید نهال شاه توت خریداری می‌کنند و باغ خود را احداث می‌کنند.

باید بدانید که آبیاری این نهال در مناطق مختلف، متفاوت است؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که برای هر روز از فصل بهار نیم لیتر و برای هر روز از فصل تابستان یک لیتر آب را برای آبیاری این نهال پیشنهاد شده است.

کود دهی

کود مورد نظر برای شاه توت باید از آهن، روی، منگنز، مولیبدن، منیزیم مس و بور غنی باشد. کود باید حداقل با تنه درخت 12 سانتی متر فاصله داشته باشد. زمان و دوره کود دادن به شاه توت بر اساس سن متفاوت است.

سالی یک بار کود دهی برای اکثر درختان شاه توت کافی است و اگر بیش از اندازه کوددهی صورت گیرد ممکن است به آن آسیب وارد شود. کود در اواسط زمستان به درخت داده می شود و دادن کود بعد از تیر ماه اشتباه است.

هرس درخت شاه توت

شاخه های خشک شده و بیمار را باید از درخت جدا کرد و سوزاند، سپس شاخه های نرک (شاخه هایی که به سمت تاج رشد می کنند) هرس می شوند زیرا تنها مصرف کننده مواد غذایی هستند و ثمری ندارند.

شاخه هایی که مانع رسیدن نور به تاج و میوه ها هستند هم باید هرس شوند. زمان مشخصی برای هرس توت نیست، ولی بهترین زمان موقع ریختن برگ ها و خواب زمستانی درخت است.

ازدیاد و تکثیر درخت شاه توت
ازدیاد و تکثیر درخت شاه توت

ازدیاد و تکثیر درخت شاه توت

ازدیاد و تکثیر توت فرنگی از راه هایی مثل قلمه زدن چوبی، قلمه سبز انجام می شود. اگر گیاه از طریق قلمه تکثیر شود تمام خاصیت گیاه مادری حفظ می گردد. قلمه زدن بر دو نوع صورت می گیرد.

قلمه زدن چوبی، وقتی درخت در خواب زمستانی است انجام می شود بدین صورت که از سر شاخه های یک ساله با قطر 1 تا 3 متر قلمه می گیرند و آن را تا بهار در دمای 5 درجه حفظ می کنند، این عمل به آن دلیل انجام میشود که دمای خاک باید به 14 درجه برسد.

وقتی دمای مطلوب خاک به دست آمد قلمه را در زمین می کارند. این قلمه باید 4 یا 5 جوانه خوابیده داشته باشد.

قلمه سبز، از طریق شاخه درختانی به دست می آید که در زمستان طوری هرس می شوند تا 6 یا 7 جوانه برایشان بماند. در بهار سال آینده این جوانه ها برگ های سبزی به اندازه سی تا چهل سانتی متر تولید می کنند.

این شاخه ها را به اندازه پانزده تا بیست سانتی متر می برند و به جز آخرین دو برگی که در انتهایشان قرار دارد باقی را می چینند. این شاخه ها در اواسط بهار (اردیبهشت یا خرداد) می کارند.

آفات و بیماری ها درخت شاه توت

خوره گیاهی یکی از آفاتی است که شاه توت را مورد حمله قرار می دهد. با آب و کود کافی می توان از خوره گیاهی جلوگیری کرد. خوره گیاهی از نظر شیمیایی قابل کنترل نیست بنابراین شاخه های مریض را با اندازه 30 سانتی متر هرس نمایید.

بیماری پاپ کورن با یک نوع قارچ ایجاد می شود برای جلوگیری از آن باید میوه های عفونت کرده را چید و دور انداخت. این بیماری برای درخت شاه توت خطری ایجاد نمی کند.

سفیدک حقیقی یک بیماری قارچی است که برگ های درخت را دچار آسیب می کند برای نابودی آن ها از اسپری های قرچ کش مخصوص استفاده می شود.

منابع : پالیزنهالپوپونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.