ساخت حسینیه سیدالشهدای کاسوایی های مقیم تهران در سال ۱۳۶۶ آغاز شد. البته پیش از آن یعنی در سال ۱۳۱۸ کاسوایی ها هیئتی به نام ولی عصر (عج) تأسیس کردند که مراسم خود را در منازل برگزار می کرد.

حسینیه کاسواییهای مقیم تهران
حسینیه کاسواییهای مقیم تهران

علی اصغر مقصودی عضو هیئت امنای حسینیه، آغاز ساخت حسینیه را این گونه بیان می کند: در سال ۱۳۶۵ برادرم، علیرضا شهید شد. وقتی می خواستیم برای مراسم شهادت، در خیابان تیموری حسینیه ای را در اختیار بگیریم، با مشکلات زیادی روبرو شدیم، برای همین تصمیم گرفتیم محلی را برای ساخت حسینیه انتخاب کنیم تا اهالی کاسوا برای برگزاری مراسم مشکل نداشته باشند. از همین زمان ابتدا تصمیم گرفتیم یک زمین بکر و دست نخورده پیدا کنیم و بعد از پیدا کردن همین مکان فعلی، ساختن حسینیه را در سال ۶۶ شروع کردیم. تا به امروز تمام هزینه ساخت حسینیه را افراد خیر داده اند و حتی اداره امور آن با هزینه افراد نیکوکار انجام می شود.

ساختمان حسینیه دارای سه طبقه است طبقه همکف ویژه آقایان و طبقه اول مخصوص بانوان . در طبقه آخر هم یک مرکز دندانپزشکی خیریه قرار دارد.

حسینیه سیدالشهدای کاسوایی های مقیم تهران از جمله مکان های مذهبی در منطقه است که به دست یک قوم مهاجر ساخته شده است.

حسینیه کاسواییهای مقیم تهران
حسینیه کاسواییهای مقیم تهران

برنامه های مذهبی حسینیه

این حسینیه همچون دیگر حسینیه ها، کامل ترین مراسم مذهبی را در ایام ماه محرم برگزار می کند. از برنامه های رسمی این مکان که هر سال در ایام عزاداری محرم برگزار می شود، تعزیه خوانی است. حاج عباس مقصودی تعزیه خوان قدیمی که خود از کاسوایی های مقیم مرکز است، با نزدیک به نیم قرن سابقه تعزیه خوانی این مراسم را در حسینیه اجرا می کند.

نوحه خوانی و عزاداری در دیگر ایام سوگواری و مراسم جشن و مولودی خوانی در ایام ولادت و بعثت از دیگر برنامه های حسینیه سیدالشهدا است.

مراسم ختم، ضیافت ولیمه برای حاجیان و زایران عتبات عالیات نیز در این مکان برگزار می شود و اهالی منطقه با پرداخت کمترین هزینه می توانند از این امکان استفاده کنند.

حسینیه کاسواییهای مقیم تهران
حسینیه کاسواییهای مقیم تهران

ساختمان حسینیه

ساختمان حسینیه دارای سه طبقه است که طبقه همکف ویژه آقایان و طبقه اول مخصوص بانوان است. در طبقه آخر هم یک مرکز دندانپزشکی خیریه قرار دارد. مقصودی درباره ساخت درمانگاه می گوید: همان اعتقاد مذهبی که ما را در ساخت حسینیه یاری کرد، انگیزه ساختن این درمانگاه را در ما بوجود آورد.

در این حسینیه فقط مراسم مذهبی و دینی برگزار نمی شود. مباحث خانوادگی و اجتماعی از جمله موضوعاتی است که در این حسینیه به بحث گذاشته می شود. حل اختلافات خانوادگی، صله رحم و حل برخی مشکلات جوانان از جمله ازدواج، موضوعاتی هستند که در این مکان درباره آنها جلسه گذاشته شده و چاره اندیشی می شود.

معرفی کاسوا

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.